Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij? Bel gerust 0591-729350

  • Heb ik een indicatie nodig?
    • Ja. Wij richten ons met name op ouderen met een indicatie vanuit de Wet op de Langdurige Zorg (WLZ) met een indicatie van ZZP4, 5 of 6. Maar we kunnen ook een offerte voor u maken als u deze indicatie op dit moment nog niet ontvangen heeft van het CIZ (= instantie die de indicatie stelt).  ZZP is de afkorting van Zorg Zwaarte Pakket. Deze term geeft aan welk type zorg u nodig heeft. De term ZZP wordt nog steeds gebruikt, maar vanaf 1 januari 2018 wordt dit een zorgprofiel genoemd. ZZP4 is nu het zorgprofiel ‘VV Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging’. ZZP5 is nu het zorgprofiel ‘VV Beschermd wonen met intensieve dementiezorg’ en ZZP6 is nu het zorgprofiel ‘VV Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging’.
  • Wat wordt bedoeld met de term ‘kleinschalig’? Hoeveel bewoners?
    • Kleinschalig betekent klein en overzichtelijk. Verzorgd Wonen in Exloo bestaat uit de voormalige boerderij en wordt uitgebreid met een volledig nieuw gedeelte. In totaal hebben we 15 appartementen met vrijwel allemaal een eigen badkamer, drie gezamenlijke huiskamers en een open keuken.
  • Kan ik mijn eigen spulletjes meenemen?
    • Ja. Uw eigen lampjes, planten, gordijnen, beddengoed: het voelt vaak fijn als u dit mee kan nemen. Het is de bedoeling dat u uw eigen meubels en spulletjes meeneemt. Als u een hoog-laagbed heeft, kunt u die meenemen. Een gewoon bed kan in veel gevallen ook nog. Op de appartementen is een aanrecht aanwezig. En in een aantal kamers is een kledingkast (leg- en hanggedeelte) aanwezig. Als u een grote verzamelaar bent, zult u of uw familie moeten bekijken welke spullen meegaan, want onze medewerkers moeten u goed kunnen verzorgen, het is dan niet handig als er spullen in de weg staan. Maar de kamers zijn ruim bij ons. Gemiddeld 40 m2.
  • Mijn huisdier, kan ik die meenemen?
    • Wij begrijpen dat u gehecht kan zijn aan uw huisdier. Heeft u een makkelijk huisdier? Overleg dan zeker met ons wat de mogelijkheden zijn. Huisdieren dragen bij aan de huiselijke sfeer vinden wij.
  • Waar kan ik met mijn familie of ander bezoek zitten?
    • In één van de huiskamers, in de open keuken of natuurlijk in de grote tuin. Natuurlijk kunt u met uw bezoek ook op uw eigen kamer zitten. Koffie en thee is altijd beschikbaar, ook voor bezoek. Voor kleinkinderen is er buiten ook voldoende te spelen. We hebben een logeerkamer voor een eventuele overnachting, bijvoorbeeld bij ziekte.
  • Is er een lift?
    • Ja. Er is een lift aanwezig voor onze bovenverdieping. In de lift past ook een verrijdbaar hoog-/laagbed of brancard.
  • Is wonen en zorg bij u duurder dan in een reguliere zorginstelling? 
    • De kwaliteit van onze woonomgeving, faciliteiten, zorgverlening en activiteiten is hoog ten opzichte van alternatieve zorgvoorzieningen. De gemiddelde prijs voor wonen & service in particuliere woon- en zorgvoorzieningen zoals de onze, ligt hoger dan in reguliere woonzorgcentra. U betaalt voor het wonen en de service. Voor de zorg betaalt u net als in andere huizen uw eigen inkomensafhankelijke eigen bijdrage die de rijksoverheid stelt. Echter bij ons is dat de zogenaamd ‘lage eigen bijdrage’ die hoort bij VPT (volledig pakket thuis). De woonkosten verschillen per kamer omdat de kamers verschillend van afmeting zijn. Wij maken op verzoek een persoonlijke offerte voor u.
  • Wat kost het?
    • U betaalt een vast bedrag aan woonservicekosten. Dat zijn onder meer de maandelijkse kosten voor de huur van uw kamer. De woonlasten zijn afhankelijk van de grootte van uw kamer en de situering in de boerderij. In de woonservicekosten zijn ook kosten opgenomen voor  eten, drinken en het wassen van kleding en beddengoed. Daarbij komen de kosten voor de persoonlijke zorg, die rechtstreeks worden betaald uit de Wet Langdurige Zorg. Maar uiteraard kunt u ook bij ons terecht met een persoonsgebonden budget (PGB). Een PGB vraagt wel wat aan administratie voor uzelf. Rechtstreeks zorg krijgen kan dus ook bij ons en is makkelijker. De eigen bijdrage die u voor de zorg betaalt, is inkomensafhankelijk. Wilt u meer weten, of wilt u weten op welke kosten voor wonen en zorg u persoonlijk moet rekenen? Maakt u dan een afspraak voor een persoonlijk gesprek met ons hierover. Voor meer informatie over de eigen bijdrage: zie https://www.hetcak.nl/. Kiest u bij de rekenhulp voor ‘zorg thuis’ (volledig pakket thuis).
  • Wie levert de zorg?
    • De zorg voor de bewoners van Verzorgd Wonen in Exloo is in handen van een klein, professioneel zorgteam. We werken zoveel mogelijk met vaste mensen en vaste gezichten. En met zowel oudere, ervaren mensen als wat jongere mensen. Het zorgteam bestaat uit gediplomeerde verpleegkundigen, verzorgenden ig en helpenden. Los van de zorg is er hulp in de huishouding, hulp bij het koken en is er een aantal vrijwilligers om te helpen bij hobby’s en ontspanning.
  • Is er 24-uurszorg?
    • Uiteraard is de zorg bij ons 24 uur per dag, zeven dagen in de week beschikbaar. ’s Nachts is er altijd iemand aanwezig en een achtervang bij calamiteiten op korte afstand. Daarnaast hebben we voor iedere bewoner een persoonlijk alarmsysteem.  Maar denk bij zorg ook aan de persoonlijke verzorging. Wij poetsen bijvoorbeeld uw tanden (of helpen daarbij) en zorgen dat u er verzorgd uit blijft zien.  Dit is voor ons vanzelfsprekend. Desgewenst kunnen de kapper en pedicure bij u langskomen. Deze worden net als thuis gewoon betaald aan hen zelf.
  • Hoe zit het met de kwaliteit?
    • Ons zorgteam bestaat uit gediplomeerd en deskundig personeel. Voordat iemand bij ons komt werken, hebben we de opleidings- en ervaringseisen gecheckt en een verklaring van goed gedrag ontvangen. Uiteraard voldoen we aan de eisen van de inspectie van de gezondheidszorg en werken we met een zorgleefplan dat afgestemd is op de benodigde zorg maar ook op wat de bewoners wel zelf kunnen. Verder zijn wij aangesloten bij een landelijke branche-organisatie. Dit houdt ons scherp, onze collega’s die vaak al langer een vergelijkbare zorgvoorziening hebben geven ons feedback. En uiteraard worden we met regelmaat geïnspecteerd door de landelijke IGZ (Inspectie voor de Gezondheidszorg). Onderaan de homepage van onze website ziet u een link naar ons kwaliteitsplan, conform het landelijke Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
  • Kunnen gasten blijven eten?
    • Ja dat kan, tegen een geringe vergoeding. Handig als we het van te voren weten.
  • Hoe zit het met de huisarts, ziekenhuis, etc?
    • De zorgbehoefte van de bewoners is vastgelegd in het individuele zorgleefplan. Daarin staat de persoonlijke zorg beschreven die we dagelijks uitvoeren. De huisartsenzorg wordt voor onze bewoners verzorgd door de apotheekhoudende huisartsenpraktijk NoorderEs uit Odoorn. Zij hebben veel ervaring in het leveren van huisartsenzorg aan ouderen. Deze huisarts komt regelmatig bij ons in het pand spreekuur houden. De huisartsenpraktijk verzorgt voor u voor de zogenaamde eerstelijnszorg. Deze praktijk kan u doorverwijzen of schakelt de specialist ouderengeneeskunde in.  Als u naar het ziekenhuis of tandarts moet, vragen we de familie mee te gaan. De fysiotherapeut en pedicure kunnen in ons pand komen, maar desgewenst kan uw familie u ook naar hun praktijk toebrengen. Huisarts, specialist ouderengeneeskunde, zorghulpmiddelen, fysiotherapeut en overige behandelaars lopen qua verzekering via uw eigen ziektekostenverzekering.